Kjøp Saab til Norge!

Omsider har vi muligheten til å få et bilmerke på norske hender. Jeg synes det burde være mulig å kjøpe Saab til Norge, ikke at staten gjør det men noen i norsk næringsliv. Saab’s skjebne har naturlig nok vært i fokus i dag, noe vi kan lese flere steder på nettet. Vi ser også at Saab-ledelsen selv ønsker en løsrivelse fra GM. Saab’s historie er utrolig spennende, les mer her.

Så kunne man starte en rekonstruksjon av Saab, og satse på miljøvennlige modeller og produksjon. Saab har omsider noen nye og spennende modeller på beddingen, dermed er det ikke lengre bare 9-3 og 9-5. Kvalitetsdeler til Saab produseres allerede i Norge i dag, denne produksjonen kan naturligvis utvides og økes.

saab9-4xsaab

Så nå oppfordrer jeg toppene i norsk næringsliv (les: de som har godt med penger!):
kjøp Saab fra General Motors!

Kan tenke meg det hadde blitt en del lange fjes hos søta bror om så hadde skjedd 🙂

Share

Advertisements

32 thoughts on “Kjøp Saab til Norge!

  1. Rikerud says:

    Jeg tror ikke man finner noen som vil kjøpe dette konsernet i Norge.
    Husk dette er et konsern som totalt er blottet for nytekning (- 9-4 modellen). Det skyldes kun på at GM har vært en dårlig eier… Hallo! Nei med slike gedigne tap finnes det ikke en eneste investor som vil gå inn. Vil heller stille spørsmålet om hvorfor ikke den svenske regjeringen vil redde 10.000 arbeidsplasser (med alle underleverandører)??…. de kunne jo ha gjort noe da!

  2. Strawberry says:

    Er ikke dette noe av det samme som å hive skatte/oljepenger rett i toalettet? Så vidt meg bekjent er det så dyrt å utvikle nye bilmodeller at dette langt på vei er et samarbeid mellom de helt store. Eksemplifisert med Volvo/Ford, Saab/Opel og Mercedes/Chrysler. Det å utvikle nye bilmodeller står for meg som noe voldsomt både kostnads og teknologikrevende.
    De nye bilmodellene for den nye tid, etter finanskrisen, bør utvilsomt ikke bare være noe man ha “flikka på”!
    Tvilsomt om denne teknologien finner på Trollhättan og om den villige kapitalen i det hele tatt finnes her i Norge. Bilteknologi har vi vaffal ingen tradisjon for, muligens bilradio (Old Tandberg) og solenergi (REC)

    Skulle vi med Mikkemusbilen Think og Troll på CV-en kunne drive dette videre? Tvilsomt ut fra mine begreper!

  3. Rikerud, enig med deg at Saab har manglet nytenkning siden GM tok over tidlig på 90-tallet. Men det er ting som tyder at Saab er på rettere vei med sine nye modeller. Den nye 9-5 kan også være interessant. Det spørs imidlertid om og når vi får se disse nye modellene. Når det gjelder den svenske regjeringen tror jeg blant annet en del EU-regler gjør at det er vanskelig for dem å sprøyte inn penger i Saab. I tillegg sier jo regjeringen at de har vanskelig for å tro på et bilmerke som verdens nest største bilmerke (GM) ikke har tro på. Men det siste ordet er neppe sagt fra den svenske regjeringens hold.

  4. Strawberry, jeg skrev det norske næringsliv og ikke staten. Dermed går ikke skatte- og oljepenger “rett i toalettet”.
    Samarbeid mellom de store bilprodusentene har selvfølgelig vært viktig, men det har også ført til at mange biler er “de samme” med bare et annet merke på. Egenarten har blitt borte. Og disse store konstellasjonene du viser til er jo samtlige i problemer for tiden. Men selv om noen kjøper Saab fra GM så forhindrer ikke det et videre samarbeid med f.eks. Opel (Saab 9-3 og Opel Vectra var bygget på samme lest – Opel Insignia og en ny Saab-modell ville også kunne være det).
    Du har naturligvis et godt poeng i at nyutvikling er svindyrt, men jeg tror faktisk at miljøet i Trollhättan og andre steder både i Sverige og i Norge er kapable til nytenkning og nyutvikling. Det er bare å se på den svenske produsenten av firehjulstrekksystem Haldex, deres system står i de svært mange nye biler med firehjulstrekk. Så det lar seg gjøre.
    Men det trengs heftige mengder med penger og kloke hoder!

  5. Pororo says:

    Den derre Ursaaben er jammen en av verdens peneste biler. Skulle gjerne hatt en oppgradert versjon: lettere, kjappere og mer enøk. Stemmer for at vi bruker norske staten til dette prosjektet 🙂

  6. Poro, enig, UrSaaben er heftig. En sånn med et solid batteri hadde gjort seg 🙂
    Hadde som sagt vært spennende om noen norske investorer hadde kjøpt Saab. Tviler på at den norske staten vil gjøre noe sånt..

  7. Fra Trollywood har det kommet mange nyvinninger. Det finnes mange kreative hjerner der som også nå utvikler ny teknologi for mange mange år frem i tid.
    Saab har, som tidligere er skrevet på mange nettsteder gjort flere store feil, bla. ved å forkaste dieselmotoren, droppe firehjulsdrift og å gå bort fra en sikker vinner, kombicoupêen.
    Men! Saab kan fortsette å eksistere om man slanker stallen og snur store tap som tilsvarer 6 millioner pr. dag til, ja…kanskje man kan klare å halvere dette i løpet av et par år og så sikte høyere?
    Saab har alltid vært en nisjemerke og det kan vel se ut til at med de merker som er like rundt hjørnet, 9-3X, 9-4X, ny 9-5, kan det være gode muligheter for å vokse, kanskje ikke fra å være et nisjemerke, men ut av den sumpen de er i i dag.
    Jeg vet at det har vært gjort og muligens er under utvikling en mindre modell, 9-1 (type Golf-klasse), samt det har vært rykter om en 9-7/9-9 (type A8, 7-serie). Dette kreves store økonomiske muskler, derfor må man ha ikke bare investorer, men også stater som kan gå inn og satse. Jeg har stor tro på at f.eks. Norge, Sverige og Danmark ville kunne vært gode på å støtte opp under Saab. Om Norge hadde gått inn i et slikt samarbeid, vil vi kunne redde norske arb.plasser (Kongsberg, Raufoss o.l), samt kanskje øke omsetningen hos disse.
    Det kunne f.eks. også vært noe å prise Saab lavere, spes. i Danmark og Norge slik at staten sikrer en høyere omsetning i disse land, samt gi folket sikre og gode biler. Et mulig samarbeid med Think kunne også være fruktbart!
    I Frankrike sitter jo landet med store eierinteresser i bilmerkene sine…og hva kjører folk der? Det finnes knapt tyske og svenske biler på veiene!
    Så, tilbake til utgangspunktet…Saab er et godt bilmerke, med historie for nyskapning, en av de sikreste, laget med skandinavisk sjel og design og fremtidstenkende utviklingsavdeling, så jeg må si jeg er positiv til at man burde gå sammen, nasjoner og investorer, slik at Saab kan komme seg opp fra den amerikanske vannstyringen som har pågått sette gode rammer for ny utvikling.
    Jeg håper av hele mitt hjerte at Saab vil fortsette å eksistere! Om ikke skal jeg til Trollhättan og legge ned blomsterkrans foran fabrikkporten!

  8. Tore, helt enig! Saab har absolutt vært nyskapende, dessverre dabbet det noe av da GM tok over. Men nå er muligheten der for både å berge Saab og å skape et skandinavisk samarbeid. Og hvorfor skulle ikke det gå? Den pågående krisen varer ikke evig, det er i slike finansielle nedturer at det skjer nyskapning.
    Jeg håper at du slipper å legge ned en krans i Trollhättan!

  9. Dette er et dårlig forslag. Selskapet har ikke tjent penger, man kan like godt lage en ny bil – for selge gjør den ikke. Bygge den om blir kanskje like dyrt. Den er svensk, hvilket sier sitt. Også til slutt: Hva skal vi med et bilmerke ?

  10. sunde, det er nok mange som er enige med deg, blant andre Sveriges regjering.
    Men det har tross alt skjedd forbedringer i modellutvalget, det er to eller tre nye modeller på vei i tillegg til eksisterende 9-3 og 9-5, sistnevnte kommer også i en helt ny utgave. Så det er ikke snakke om å “bygge den om”.
    En av årsakene til det lave salget har vært pris, en annen årsak modellutvalg. En tredje GM’s labre satsing på Saab.

    Jeg mener det finnes et stort forbedringspotensiale i Saab, dette bør noen kunne utnytte. Saab har vært forbundet med sikkerhet og kvalitet, det er ikke et dårlig utgangspunkt i seg selv. Og enda bedre blir det når kjempen GM slipper taket!

  11. sunde, glemte i farta ditt siste poeng: hva skal vi med et bilmerke? Jeg mener det kunne være svært gunstig å ha et skandinavisk bilmerke som viser vei teknologisk.Det er så mye snakk om miljø, hvorfor ikke vise verden at vi kan det? Saab har allerde vist veien med bioetanol (E85), det burde være mulig å utvikle annet brensel (bedre batterier f.eks) enn det vi ser i dag.

  12. Carl III Reverud says:

    Når ikke GM som tross alt har drevet “litt med bil” i noen år får butikk ut av SAAB hvordan skal norske investorer eller staten greie det?. Vi har vært involvert i bilproduksjon før. Troll og Think. Ingen solskinnshistorier.
    Tapene derfra blir mikroskopisk i forhold til hva en “investering i SAAB ville blitt.
    Hvorfor skal vi absolutt ha bilfabrikk? Svenskene kan redde den selv om de vil. Klart SAAB er en bra bil osv men hjelper ikke å produsere noe som det ikke er stort nok marked for. Elementær markedslærdom.
    Hvorfor sliter Amerikansk bilindustri? Først og fremst fordi de har vært arrogante og ikke tilpasset seg den nye verden. Japsene har lykkes og er faktisk verdens største bilprodusent ( Toyota)
    Men fremtiden endrer seg. Nå er det snakk om billigbiler fra KINA.
    Vet endel kommer til å le nå, men i en tid med finans uro, hvor det dukker opp en bil som gjør jobben.til en lav pris.Tror de kan ha en fremtid forran seg. Da får en solgt volum. Indiske produsenter kommer.
    Før lo vi av MADE IN CHINA, KOREA mm, men det er vel dem som er ledere inne kvalitetsproduksjon for tiden. Så kan en gjerne mene ditt og datt om produktene.
    Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder engasjere meg i å skrive. Vi, dvs staten ellet norske investorer kommer aldri i livet til å kjøpe opp SAAB.
    Hvem gidder å spandere masse penger på et nisjemerke, med urtrauste modeller,i et bilmarked som er borte?
    Nei drømmere, ring til CarlII ( Reverud) han har 11 milliarder, kanskje dere får overtalt han til å kjøpe SAAB
    Og ja jeg synes faktisk at SAAB 9 -5 Stv er en stilig bil, traust men herlig å kjøre spennende design egentlig. Men dessverre utdattert på alle måter.

  13. gt says:

    Det geniale med dette forslaget er at da ville vi jo få JAS Gripen med “på kjøpet”, og det ville jo løse problemet med kjøp av nye jagerfly til det norske forsvaret 😀

  14. Veri says:

    gt: Ehhhh… Nei, det ville vi ikke. Bildivisjonen er et eget selskap. Det eneste de har til felles er navnet SAAB og endel historie.

  15. Kokk says:

    La no iallefall GM gå konk da iallefall før man kjøper SAAB, Så får jo man SAAB billigere og eliminerer en stor konkurent.

  16. Carl III, vi må ikke absolutt ha en bilfabrikk, men jeg mener som nevnt at nå er det en mulighet. Vi får se hva som skjer i løpet av de kommende to månedene hva de klarer å få til i forbindelse med konkursbeskyttelsen og arbeidet med nye investorer.
    En fordel Saab har i forhold til det å etablere et helt nytt bilmerke er (forutenom merket) et velutbygd forhandlernett. Dermed får man mye på kjøpet hvis man tar over Saab. Dessverre følger det med noen mill i minus….
    At koreanerne er god på bil er en kjent sak. Kineserne er på gang, men har et stykke vei å gå. De sliter blant annet med sikkerheten og scorer lavt på tester. Men de kommer.
    Og som tidligere nevnt, Saab er ikke lengre bare 9-3 og 9-5, de har helt nye modeller som forhåpentligvis lanseres i 2010.

    Kokk, ja det blir spennende å se om og hvordan GM berger seg. Det har vært snakk i media om at Opel og Saab rives løs fra GM og slår seg sammen. Det kan være en interessant løsning. GM uten Opel blir ingen konkurrent. I Europa.

  17. The innovator says:

    Alt dette snakket om Saab, la oss heller blåse liv i Troll-prosjektet igjen. Lå langt forut for sin tid på mange måter, men ble lagt i grus av kortenkte eller var det forutseende politikere?

  18. The innovator, tror nok kostnadene med å “blåse liv i” Troll-prosjektet kommer til å bli langt høyere enn å ta over et eksisterende merke med produksjonslinje, utviklingsstab, forhandlernettverk og gjeld 😉 .
    Troll var forut for sin tid for over 50 år siden i den sammenheng at monteringen av bilen skjedde i Norge. Det er lenge siden. Den var faktisk ikke så veldig norsk akkurat; det var i hovedsak materiellvalget til karosseriet som var norsk, selve motoren og drivverket var tysk av merket Gutbrod. Det som var fremtidsrettet var at karosseriet var bygget av glassfiberarmert polyester. Formene til karosseriet var produsert av tyskeren Hans Trippel. Dermed kan man si at det var lite norskt i Troll-bilen… Les gjerne mer her (jeg forutsetter at informasjonen jeg fant på Wikipedia medfører riktighet): http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_(bil)

  19. Tom says:

    Saab lager gode biler, det er det ingen tvil om. Har hatt 2 stk de siste årene, en 9-3 og en 9-5. Men de må ta noen skikkelige grep. Bort med Saab sitt altfor utpregede og gammelmodige dashbord og vekk med billige plastdeler. Det må bli mer kompakt, mye bedre design og ha en kvalitetsfølelse det smaker godt av. Styringen må bli fastere og kjøreegenskapene mer presise. Kikk til BMW. Lag lettkjørte og veldreide biler som er morsomme å kjøre og “alle” kan bli glad i. Utvendig design bør bli mer spenstig og moderne, ja moderne i mange år. Ta feks. dagens 9-3. Linjene kan og bør bli mye bedre enn dette, da spesielt stasjonsvognen med sære takliner. Nye Opel Insignia er et godt eksempel på hva nye Saab 9-5 kan ligne på og bli stiligere enn. Men det er kanskje for seint, for utviklingen er kanskje ferdig. Kamuflerte bilder av 9-5 ser ikke veldig spennende ut, selv om de forhåpentligvis er det. Hvis Saab ikke treffer med nye modeller nå, er de ute av industrien om få år. Håper de får gå videre og treffer! Sverige trenger dette produktet selv, og vi Nordmenn vil aldri få den samme gløden som de har på Trollhattan.

  20. Hei Tom, takk for kommentarene.

    Enig med deg at 9-3 og 9-5 begynner å bli gammeldagse på flere områder, så har de da vært stort sett uendret på markedet i mange år. Bortsett fra facelift da. Når det gjelder kjøreegenskaper på 9-3, så synes jeg de er meget gode. Da snakker jeg om en 05-modell som jeg har benyttet mye.

    Som vi kan se av bilder og presentasjoner på Saab’s hjemmesider så skjer det ting. Det er spennende modeller på gang, og selv om 9-3x delvis bygger på den gamle 9-3, så har den det absolutt nyeste av 4WD system som finnes, pluss spennende motorer, blant annet BioPower. I tillegg kommer den vanlige 9-3 med nye 1.9 dieselmotorer på hhv 150hk og 180hk med to-trinns turbo. Skal ha et CO2 utslipp på brukbare 139g/km. Se mer her: http://www.automobilesreview.com/auto-news/saab-geneva-show-highlights/9975/

    Bildet på Aftenposten av 9-5’en synes jeg ser bra ut. Får vente og se hva den har å by på. Spennende!

    Dog blir det mest spennende å se om Saab blir berget på et vis. Jeg har absolutt tro på det, enten at Saab blir et selvstendig selskap eller at Saab blir slått sammen med Opel.

  21. Hei Lars, fine kommentarer!
    Føler for Saab fortsatt, selv om det er et par biler siden vi solgte 9-5’en. Den gikk flott med 2,3t. Har nå en 525D Touring og 118d (08), så når jeg kjørte kameraten min sin 9-3 på langtur, også 2005, så syntes jeg den var dvaskete i styre og gir. Men det tror jeg kommer av at jeg kjører noen ytterligheter når det gjelder presisjon til daglig. Fikk du med deg VG og BILNorge sin illustrasjon på 9-5’en?
    Her : http://www.bilnorge.no/vis_bilder.php3?b=bb_70904.jpeg&aid=33748&tid=&test=1
    Dersom denne blir bra, vil jeg ikke ha problemer med å bytte tilbake til Saab som familiebil. Har blitt bortskjemt med 525ens sug fra rekksekserdieselen, så vi får håpe at 1,9 literen vil ha godt skyv. Saab er gode på motorsiden. Det er viktig med lavt utslipp, så 180 hesteren bør være under eller i nærheten av 150g med en effektiv 6 trinns dsg-automatkasse (ønsketenkning).

    Ang. utslipp, så mener jeg også forøvrig at man bør faktisk bytte ut de gamle bilene som bruker og slipper ut mye CO2. Spesielt dersom disse bilene kjøres mye.

    9-5’en ser veldig fin ut bakfra, men er ikke like sikker på om fronten og vindusprofilen er like vellykket. Tydelig at de har satset på et nytt designspråk. Spennende -JA!

  22. Tom, takk for hyggelig kommentar!

    Ja, 9-3’en faller nok litt gjennom når man sammenligner med de to kjøremaskinene du nevner. Kanskje en sammenligning med en 2005 318 hadde vært mer rettferdig? 😉

    Så må jeg nevne at den 9-3’en jeg benytter er en “GM-kloning” med en 1.8i GM (les: Opel) motor og ellers en masse GM-deler. Synes det var et feilsteg av GM å gjøre Saab til en Vectra-bror, men det hadde kanskje med kostnader å gjøre. Men hjalp det? Nei!

    Jeg så de nye bildene av 9-5’en du viser til, og er enig med deg at den var penest bak og gjerne kunne vært enda penere foran, men det spørs om de bildene er helt korrekte i forhold til sluttproduktet.

    Ser forresten på nettet at ryktet om et kinesisk oppkjøp av Saab svirrer igjen: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=567477 Vet ikke hvor mye det er i det ryktet. Er også usikker på hva som skjer om Geely tar over Saab; forhåpentligvis velger de å rendyrke Saab og bygge videre på alt det spennende som tross alt skjer hos Saab i Trollhättan.

    Anbefaler et besøk til Saab’s hjemmeside og laste ned widget’en derfra. En moro liten sak som viser siste nytt fra Saab med videoer og andre presentasjoner. http://www.saab.no/no/no/start#/world/widget/widget-download/

    Heja Saab!

  23. Fin hjemmeside! Mye av mine interesser også, selv om bil er det mest nærliggende. Men treffene på søk, – er de OK?
    318 fra 05 er også en fin utgave, både den utgående og den nyere dagens modell. 9-3’en er nok mindre nøyaktig i styringen, men du er inne på at de kan sammelignes. Ganske godt design på “crossoveren” også. Enig i at 9-5 kan bli enda finere i virkeligheten enn bildene på BilNorge. Men jeg er mest spent på dashbordet på 9-5. Håper de går litt vekk fra det gamle konseptet og tenker nytt og kompakt. Saab kan selge enda bedre dersom de ikke dyrker en gammel stil for å tilfredsstille og bevare å være mest mulig spesiell. For det spesielle har mindre kjøpegruppe enn et allment godt design som de fleste liker. Og der har dashbordutformingen vært gammeldags lenge, etter min smak. Vi får se hva det blir, – håper jeg virkelig. Tom

  24. Tom Østvold says:

    Siste nytt om Saab 9-5. Lansering er forskjøvet og er planlagt tidlig på våren 2010. Tom

  25. Akkurat, bedre sent enn aldri! Men synd at det skal drøye såpass.

    Ser også at Saab har fått til en avtale om fortsatt samarbeid med GM på teknologiutveksling, noe Saab-ledelsen sier er avgjørende for Saabs videre eksistens, og for at noen skal bli interessert i å kjøpe opp Saab. Noe som kanskje ikke skjer før om et par måneder.

    Men denne nyheten er forholdsvis betryggende for Saab-eiere, kan tyde på at bedriften overlever. Vi følger spent med!

    Les mer her:
    http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255C03%255C25%255C330340%26SectionId%3DBilmotor%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

  26. Tom A. W. Østvold says:

    Ja nå ser det ut til at det blir noe av. Har tro på at norske krefter kan bli med å ta noen spreke avgjørelser på design siden. Koenigsegg har lav produksjon og henvender seg til et spesielt publikum. De har ståpå egenskaper og ideer i dette oppkjøpet som vil være positivt, spesielt fordi Saab MÅ komme seg ut av den myra de er i. Da tenker jeg spesielt på design og kjøreegenskaper. Saab har fokus på hestekrefter og motor, og har biler med forholdsvis stor kjøreglede, men har endel igjen på kjøreegenskapene. Så når jeg leser at BMW kan være en sammarbeidspartner for å få til understell og kjørebalanse, så spår det bra. Da er det bare å kaste seg over designjobben og gå mange hakk videre enn det den nye 9-5 en ser ut til å bli. Den er altfor tam og kjedelig utvendig, mens det innvendige ser bra ut etter min smak. Har liten tro på at den slår an pga karosseriet og en størrelse større enn A6, på størrelse med S-klasse til Mercedes. Da gjenstår det å få til en helt ny 9-3 og veldig gjerne en 9-1 tilsvarende BMW’s 1 serie. Forøvrig, ta en titt på Hyindai i30. Innvendig er den faktisk kjempekompakt og uten så mye som en gnisselyd. Flotte seter, spesielt i skinn, utrolig gode bakseter og mange svært bra detaljer. Men så faller den igjennom på gammeldagse drivlinjer og 4 trinns automat etc., krenging, feil kjørestilling pga mangel av rattjusring inn/ut, plassering av pedaler og flere detaljer som ikke er så spennende, men det går an å tenke nytt, se på andre og gjøre det bedre. Hyundai slår an med dette selv om det ikke er fullkomment. 1-serie til BMW er jo en fantastisk kjøremaskin, men har masse knirker og skrangler med altfor mye billig plastdetaljer… Saab har muligheten og kan få til dette og kan gjøre det godt, – dersom de hiver bort det gamle og trauste, får til presis styring med riktig understell og tenker nytt. Kjøremessig burde en ny Saab havne mellom BMW og Audi. Bilverden vil trykke Saab til seg med et nytt og tidsriktig design, en”tapå følelse”som stemmer + det øvrige nevnte, og at prisene har riktig nivå. Kvaliteten, sikkerheten, motorene og det andre tror jeg de kan og har . Tom

  27. Takk for ny kommentar, Tom!

    Ja, det ser ut som om det skal gå seg til. Er jo noen milliarder som mangler ennå, og den svenske statsministeren vil ikke “pantsette Sverige” for å berge Saab. Men alikevel virker det som om Saab blir berget og lever videre. Vi får jo naturligvis ikke vite hva som foregår bak kulissene.

    Er enig med deg i mye av det du skriver i kommentaren din. Virker som om Bård Eker også tenker i de baner, pluss at han har vært frempå og snakket om el-biler. Så sprek design, fremtidsrettet teknologi, nyskapende. Det må være nøkkelordene for Saab. Til riktig pris, som du nevner. Viktig.

    Spennende er det, og det er ingen tvil om at det er plass til Saab i bilverdenen. God plass!

  28. I ettermiddag kom nyheten om at General Mismanagement velger å legge ned Saab Automobile: http://e24.no/utenriks/article3430656.ece. Etter å ha rotet i et år med et par mer eller mindre seriøse sportsbilprodusenter, har de nå valgt å konkludere med at det beste (for GM) er å legge ned Saab.

    Jeg tror det er et stort feilsteg å legge ned. Det er riktig av GM å prøve å selge Saab, for Saab hadde det aldri bra under GM’ styre. Men å gi opp salget er håpløst.
    Jeg tror imidlertid ikke det er helt over. Fortsatt kan det komme inn en seriøs kjøper, men sjansene er nok små.

    Skal du ha deg en Saab heretter, må du til Kina og kjøpe en 9-3 eller 9-5 (begge forrige generasjon). Om det er noen trøst…

    Tankene går til det velutviklede tekniske miljøet i Trollhättan og andre steder i Sverige hvor folk mister jobben og landet mister et meget godt varemerke.

  29. Så døde ikke Saab likevel! Og takk for det. Nederlandske Spyker Cars kjøpte Saab Automobile fra General Motors den 26.01.2010.
    Håper de driver Saab videre på en god måte, slik at produksjonen av nye, gode Saab-modeller kan gjenoppstå i Trollhättan og evt. andre steder.
    Se gjerne mitt nye blogginnlegg om Saab fra i dag.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s