Nyhetsdekningen av Schiphol-ulykken

Sak: Turkish Airlines TK1951 krasjlander ved Schiphol flyplass, Amsterdam, i forbindelse med landing.
Siste så langt: av totalt 135 ombord er 9 omkommet. Flyet er et Boeing 737-800.

Går man inn på Twitter og følger med blir man fort svett; en ufattelig mengde (des)informasjon om ulykken. Ja, Twitter var som vanlig svært tidlig ute med nyheten om ulykken, deretter kunne man følge kampen blant twitterne om å være først ute igjen… Fortsatt, noen timer etter ulykken, poster folk om at det har skjedd en flyulykke på Schiphol.

Du kan selv følge twittringen om ulykken her.

Dagbladet.no viser at de er langt fremme i dekningen av slike breaking news, de viser nytenkning og har lagt en stream av Twitter på sin egen side som oppdateres kontinuerlig. Imponerende, det er bare å håpe at alle som leser “nyhetene” i streamen forstår at mange prosent av twittringene er rykter.

To aktuelle valg man kan ta:
1) følge med mens saken skjer ved å følge nyhetsdekninger i flere medier: TV, nettaviser, radio, Internett (f.eks. Twitter). Og deretter sile informasjonen.
2) La saken utvikle seg “i fred og ro” og heller slå på tv’en i kveld og få de korrekte nyhetene.

Uansett viser denne ulykken nok en gang hvordan web 2.0 påvirker nyhetsdekningene, og hvor imponerende raskt man kan få siste nytt på Twitter. Det skjer selvfølgelig fordi med den utbredelsen Twitter har så er sjansen stor for at en bruker er i nærheten. Hvor det enn måtte være.

Share

Advertisements

6 thoughts on “Nyhetsdekningen av Schiphol-ulykken

  1. spn says:

    737-600 tom 737-900 heter “NG” – New Generation (3.gen)
    737-300 tom 737-500 heter “CL” – Classic
    737-100 tom 737-200 blir kalt “Jurassic”

    men ellers er jeg helt enig med deg, det er lett og få “helmet fire” av all info som kommer dundrende etter hver ulykke, man må lære seg å bli kritisk, ikke svelge alt man blir fortalt… sjekke sine kilder..
    -og det er vel bra?

  2. spn says:

    til Einar===>

    vertikale tupper?

    -mener du “winglets”? at vingene har en liten “schwoing” på enden?

    det er bare en modifikasjon, alle fly kan få det.

    Norwegian flyr rundt med mange -300, som har winglets, sparer drivstoff, mindre drag.

  3. Hei Einar. De sa på CNN (TV) at det var et second generation. Siden jeg ikke har så god peiling på flytyper så korrigerer jeg teksten til kun 737-800.

  4. spn, takk for innføringen i Boeings flytyper. Mente også at jeg har sett “winglets” på flere modeller. Men nå har jeg altså korrigert til 737-800, som jo er riktig 🙂

    Ja, det var poenget mitt med hovedinnlegget, sjekk kildene ifm nyhetsdekninger!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s