Sosiale medier i konfliktområder

Det er vel liten tvil om at sosiale medier som f.eks. Twitter vil bli/blir benyttet grundig til propagandaformål. Vet vi med sikkerhet sannhetsgehalten i alle tweetene fra Iran i forbindelse med valget og etterdønningene? Hovedmengden er sannsynligvis sann og korrekt, men blant de mange er det nok også ukorrekte opplysninger.

Man skal også være klar over at i mange (de fleste) konflikter blir ikke de “svakeste” hørt. Ta Iran, de har ikke samme Twitter/Facebook/YouTube-brukertetthet som Europa/USA. En forholdsvis stor gruppe har verken mobil eller PC. Med den tunge vekten media nå gir sosiale medier i stort sett alle store nyhetssaker er det dessverre mange som ikke blir hørt eller sett.

På den andre siden er det også folk som blir hørt/sett, via f.eks. mobilvideo og twitpics. Man skal dog være klar over at kamerakvinnen/mannen kan være hvem som helst med ukjent agenda som gir sin (eller sin oppdragsgiver) vinkling av saken. Men oftest er de jenta eller gutten i gata som gir et usensurert innblikk i hva folket opplever.

Det er naturligvis ingen tvil om at sosiale medier i nyhetsdekning har kommet for å bli, og at de har radikalt endret nyhetsstrømmen. På godt og vondt.

Share

Advertisements

One thought on “Sosiale medier i konfliktområder

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s