Jeg vil berømme Apple for en ting (utenom nyvinning, brukervennlighet og design). Og det er modellspekteret. Eller skal vi si mangelen på sådant. Jeg tenker i første rekke på mobilmarkedet og iPhone. Apple har to modeller: iPhone 3G og 3GS. Den fås riktignok i et par varianter, men thats it. Dermed oppnås fullt fokus på iPhone.

Bilde fra http://www.apple.no
La oss så ta en kikk på konkurrentene: i følge Nokia’s hjemmeside så viser valget “Siste modeller” 24 forskjellige telefoner, og valget “Kommende modeller” 8 forskjellige telefoner. Det blir totalt 32 forskjellige telefoner på markedet samtidig. Det verste av alt er at hvis man velger “Alle modeller” så dukker det opp totalt 78 modeller. Men akkurat det tallet gjelder nok også telefoner som ikke er på markedet lengre.
Besøker vi Sony Ericsson så er det totalt 56 modeller der, hvorav jeg vil anslå nye modeller til å være 18 stk.
Jeg ser ingen hensikt i å besøke for eksempel Samsung, LG, HTC eller andre, fordi vi vet jo at de også har en ufattelig rekke modeller.
Fra et miljøstandpunkt vil jeg si det er forkastelig med så mange modeller. Tenk for et vanvittig forbruk i sammenheng med utviklingen av dem? Alle har forskjellige karosseri, tastatur, skjerm med mer. Alle skal det finnes deler til og service på. Alle skal ha forskjellig emballasje, bruksanvisninger, batterier og så videre. Ikke minst så skal alle modellene markedsføres.
Fra forbrukersiden vil jeg si at det er et vanvittig kaos av modeller. Det verste er at det stadig kommer til nye, flere ganger om året! Og folket (som har råd) vil jo oftest ha det siste av det siste. Den ‘noen-måneder-gamle-telefonen-som-har-noen-millimeter-mindre-skjerm-og-noen-ubetydelige-andre-mangler’ kaster vi…
Disse mobilprodusentene burde gjøre som Apple, begrense modellutvalget. Personlig synes jeg Apple har gått for langt (eller skal vi si for kort?) ved kun å ha én modell. Men jeg tror at Nokia ville spart mye og tjent mer på å ha la oss si en fet businessmodell, en fet multimediamodell, og en folkemodell. Det samme gjelder Sony Ericsson og de andre.
Det ville skjerpet konkurransen og gjort de forskjellige modellene bedre ved at produsentene hadde fokusert på få modeller og ikke den massen vi ser nå. Det hadde gjort det enklere for oss forbrukere å sammenligne modellene fra de forskjellige produsentene. Jeg tror faktisk at de hadde tjent mer på å begrense modellutvalget, og markedsføringsmessig ville det bety økt fokus på færre modeller. Også miljøet ville dratt litt på smilebåndet.
Men produsentene hører neppe på meg. Snart ryr det på med vårmodeller, høstmodeller og deretter juletremodeller. Apple drister seg nok snart utpå med sin iPhone 4, og dermed blir sikkert 3G-modellen faset ut og de sitter igjen med hele to modeller: iPhone 3GS og iPhone 4. Som sagt, akkurat det kan jeg like. Enkelt og greit utvalg!
Jeg er ikke forbruker som deg, men forhandler av alle disse mobil typene(expert). Jeg er enig i at det er et hav(!) av modeller der ute, men hvorfor? Jo fordi at dere som forbrukere er så forskjellig og har så forskjellige behov (og selfølgelig fordi produsenten vil tjene penger) Nokia/sony er for det første kjent for mobiltelefoner, men appel derimot egentlig er mest kjent for data/ipod. Derfor har de ikke så stort press på nye modeller, de tjener pengene sine på andre arenaer også. Og selfølgelig fordi appel liker å være litt mer eksklusive enn andre 😉 Og sånn miljø mesig er neppe appel no bedre enn andre, dersom du sender inn en iphone til rep, skiftes det ikke EN del,men hele telefonen(innmat) swapes med en ny..Og et godt tips til forbrukere som syns det er vanskelig å sammenligne, finne rett model for akkurat deg, kom innom en av oss som jobber med dette hver dag og jeg er sikker på at du går ut litt klokere en da du kom !
Må bare si meg helt enig! nytter nesten ikke å kjøpe ny telefon for min del, utvalget er så ufattelig uoversiktlig. Utrolig mange modeller og muligheter.
I tillegg har jeg lagt merke til at det er vanskelig å finne en bra telefon til en bra pris for mitt tilfelle, for alle har en eller flere mangler.
De burde bli flinkere til å fokusere, komme med oppdateringer til os, byggekvalitet, batteritid osv, ikke enten eller.. (litt skryt til iphone, selv om jeg er anti-iphone)
(ser ut som strategien er å fylle opp markedet helt, for å selge mer)
Hei Marion!
Takk for kommentar. Er enig med deg (og produsentene) at forbrukerne har forskjellig behov, men de trenger fortsatt ikke ha 25 forskjellige modeller. Teknologiene som benyttes i dagens mobiler (bortsett fra de feteste skjermene) koster ikke så mye, det vil si at prisforskjellen på f.eks. en telefon uten WiFi og med WiFi er lav, samme med 3G. Sånn sett kunne jo produsentene bare ha en modell som har absolutt alt, men det ville jo blitt veldig kjedelig! 🙂
Som jeg var inne på i innlegget så tror jeg tre (kanskje fire) modeller er tilstrekkelig fra hver leverandør. Gjerne i flere fargekombinasjoner. Det holder!
Apple er nok verken bedre eller verre miljømessig, rent bortsett fra at de selger kun to modeller og at produktutviklingen/materiellutviklingen dermed krever mindre materiellmessig.
Som du er inne på: for de som ikke finner ut av mobiljungelen er det naturligvis veldig lurt å stikke innom en forhandler, ikke bare se mobiler på nettet. Mange får seg en aha-opplevelse når (hvis 😉 ) de får snakke med en som kan mobil, og ikke minst når de får holde/teste de forskjellige modellene.
Hei anonym. Ja, strategien til alle mobilprodusenter er helt klart å selge mest mulig. Jeg tror som sagt at de kunne solgt like mye med færre modeller.
Når det gjelder det enorme utvalget og vanskene med å finne frem så kan det være lurt å tenke mer enn en gang gjennom hva man egentlig trenger. Tror det er mange der ute som sitter med en teknologibombe av en telefon som de kanskje skjønner/bruker 50% av funksjonene på.