Hva skjedde i 2011 teknologisk?

Mine faste lesere husker muligens at jeg prøvde meg med noen teknologiske spådommer i et blogginnlegg på slutten av desember i 2010. Å se inn i fremtiden er ikke enkelt; det er nærmest umulig, selv om noen mener å ha de evnene som trengs for å gjøre det. Mange teknologiblogger og -nyhetssider prøver seg hvert år, med svært varierende hell. Jeg valgte å prøve meg på samme stuntet som dem, uten sammenligning forøvrig.

I dette innlegget må jeg jo følge opp lovnaden fra blogginnlegget i fjor; nemlig at jeg skulle sjekke det og se om jeg fikk rett i noe. Så her oppsummerer jeg med sitater fra det innlegget og med kommentarer på om jeg traff eller ei.

Da jeg har fulgt Nokia i mange år og eid en rekke Nokia-mobiler, valgte jeg å innlede med noen spådommer om Nokia. Det viste seg imidlertid tidlig i 2011 at Nokia skulle overraske de fleste med å lansere et nært samarbeid med Microsoft og velge Windows Phone som sin hovedplattform for mobiltelefoner. Men hva tippet jeg om Nokia?

Nokia
N8 blir svært populær utover 2011, sammen med modellen E7 (som har utskyvbart tastatur)” og “…når Symbian^3 får et bedre brukergrensesnitt og softwareløsninger så vil salget ta av.
Vel, selv den mest ihuga Nokia-fan (her er uttalen av a’en æ) må nok innrømme at jeg tok forholdsvis feil. Nokia N8 tok aldri helt av, selv om den gjennom hele 2011 fikk svært god omtale for sitt kamera og av enkelte ble omtalt som en meget god smarttelefon. Men det er som kjent ikke nok. Selv har jeg en N8, og det jeg kan bekrefte fra påstanden min over er at Symbian^3 ble borte og Symbian Anna kom – med et langt bedre brukergrensesnitt, bedre ytelse, bedre batterilevetid, bedre kamera (det fikk egen firmware-oppgradering).

Konklusjonen på både Nokia N8 og E7 er at de rett og slett kom for sent, og de burde hatt Symbian Anna fra starten. Jeg har fortsatt min N8 og kommer til å beholde den så lenge den virker, jeg ser frem til oppgraderingen fra Symbian Anna til Nokia Belle i februar 2012. Det skal Nokia imidlertid ha – gode OS-oppgraderinger forlenger livet til smartmobilene.

Nokia kommer i tillegg helt sikkert med noen nye smarttelefoner med blant annet dobbelkjerneprosessor i 2011“.
Nok en bommert, det vil si at de kom med flere nye smarttelefoner i 2011, deriblant Nokia N9, Nokia Lumia 800 med flere. Men ingen av disse hadde dobbelkjerneprosessor. Det viser seg at OS’ene Nokia benytter fint klarer seg med enkelkjerneprosessorer, Lumia 800 er for eksempel en rask og kraftig mobil – det har blitt påpekt i flere tester.

Apple
Apple mistet dessverre sin store guru Steve Jobs 5. oktober 2011. Det var et stort tap for Apple og for hele teknologibransjen. Han var unik i måten han så for seg den teknologiske utviklingen og på måten han valgte å påvirke utviklingen.

Apple lanserer iPhone 5 (jeg tror navnet blir iPhone V) i 2011. Bedre skjerm og kamera enn dagens, større minne og sannsynligvis dobbelkjerneprosessor.
Her var jeg ikke alene om å ta feil; Apple lanserte en “ny” smarttelefon, men det var en oppgradering av iPhone 4 til iPhone 4S. Den fikk imidlertid bedre skjerm og kamera enn dagens, større minne og dobbelkjerneprosessor. Så der tok jeg ikke mye feil. iPhone 5 kommer trolig i første del av 2012.

iPad 2 skal også dukke opp i 2011, tror heller ikke den revolusjonerer noe som helst, det tok den første versjonen av iPad seg av.
Her traff jeg spikeren på hodet. Ikke akkurat så vanskelig da.

Jeg ser ikke bort i fra at Apple drister seg utpå med en (smart)telefon til, kanskje en liten tass som de kaller for iPhone XS?
Det kom som kjent ikke en liten iPhone i 2011. Bom.

Android
Men nye modeller kommer naturligvis, med videerutviklet skjermteknologi, dobbelkjerneprosessor og muligens NFC. Naturligvis slippes en masse oppgraderinger av selve Android.
Ja, ja, ja og ja. Og ja. Så her traff jeg på alt.

Windows Phone 7 (Microsoft)
Microsoft kommer til å levere flere kraftige oppgraderinger av operativsystemet Windows Phone 7, dermed vil modellene fra de forskjellige produsentene selge svært godt i 2011.
Den største overraskelsen i 2011 var det tette samarbeidet som ble lansert mellom Nokia og Microsoft. Det forutså verken jeg eller andre. Det ble ikke flere kraftige oppgraderinger av WP7, men det ble en: de kalte den for Mango og den fikk svært god omtale. Så her tildeler jeg meg selv ett poeng. Når det gjelder salget av mobiler med WP7 så har nok ikke det på noen måte tatt av.
Nokia lanserte sin første Windows Phone 7 (med Mango) – Lumia 800 – senhøstes 2011, den har blitt godt mottatt. Nydelig design, sprek, godt kamera og godt OS. Men den har ikke tatt av salgsmessig. Også den kom sent, men det tok faktisk bare 9 måneder fra Nokia og Microsoft lanserte samarbeidet til Nokia hadde sin første smarttelefon med WP7 ute – det er ikke mindre enn imponerende!

RIM (BlackBerry)
Jeg tror imidlertid at RIM har muskler nok til å overleve, og de kommer til å oppgradere og utbedre sitt nye OS 6. De lanserer helt sikkert nye smarttelefonmodeller.
Vel, de som spådde store vanskeligheter for RIM fikk nok rett. RIM har fortsatt noen muskler igjen, men det har vært et stort “svinn”. De kom med både oppgradering av OS 6 og de lanserte OS 7. De kom også med flere nye modeller. Men alt fastlåst i fortiden – og selv om et par av de nye modellene er både bra og forholdsvis lekre, så kom de alt for sent. Så jeg fikk jo rett her, men jeg hadde trodd at de skulle komme kraftig tilbake – i stedet ser vi nå et kraftig fall. I tillegg ble BlackBerry rammet flere ganger i 2011 av brudd i eposttjenesten og meldingstjenesten sin, noe som fikk mange av de trofaste bedriftskundene til å hoppe overbord.

Lesebrett, nettbrett, padder, fjøler, nevlebrett. You name it!
I 2011 vil det komme flere nevlebrett i flere størrelser og med andre operativsystem. Tror vi kommer til å få se Windows 7 på nevlebrett, og naturligvis en ny og bedre Android-utgave tilpasset nevleformatet. Og.. iPad 2.
Ja, her stemmer ikke overraskende alt.

Jeg tror den store overraskelsen kommer fra Nokia, som lanserer et nevlebrett med Symbian^3 eller MeeGo. Kanskje de til og med drister seg til et nevlebrett med utskyvbart tastatur, en kjempe E7? Vi skal heller ikke glemme Google, kanskje de lanserer et brett med Chrome OS?
Mnja, her bommet jeg godt. Riktignok ryktes det om et Nokia-brett i 2012. Det ryktes også om et Google-brett med Chrome OS. Men intet av dette kom i 2011.

Laptop og netbook
Jeg tror Chrome OS blir en suksess, tror også Microsoft lanserer et lignende nettbasert OS.
Nei. Og nei. Så her ble det bom, personlig tror jeg begge deler kommer til å skje, men det var vel optimistisk å tro at det skulle skje allerede i 2011.

“…Derfor tror jeg vi får se en rekke spennende 12″/13″ laptop’er til langt lavere pris enn det vi er vant til. Spesielt i business-sammenheng har akkurat 12″/13″ skjermer på laptop’er vært populært i mange år (tenk ThinkPad) men for dyrt. Det endrer seg i 2011. Til og med Apple blir nødt å gjøre noe med prisen på sin flotte, nye MacBook Air-serie.
Ja, her må vi jo si at jeg fikk svært rett! Produsentene slo til med en rekke lekre, små modeller, og Intel kom på banen med tilpassede prosessorer for de såkalte “Ultrabooks” – en “plattform” som Intel selv lanserte og som produsentene omfavner. Lekre, tynne kraftplugger. Ikke direkte billig, men konkurrerer fint med Apple’s MacBook Air. Og ja, Apple satte ned prisen noe.

Nettbaserte tjenester (og nettbaserte nedturer)
Veksten fortsetter, men vi får oppleve enda mer ustabilitet enn det vi så i 2010. Mye nedetid.
Veksten fortsatte – i enorm fart.

…For som vi vet er ofte årsaken til slik ustabilitet hackere, de elsker tydeligvis å spenne ben på de store. Det kommer de til å gjøre ofte i 2011.
Det skjedde – ustabilitet og hackerangrep: flere tjenester, både Facebook, Twitter, Yahoo, med mange fler ble rammet av kritisk nedetid.

Jeg nevnte også den norske lagrings- og delingstjensten Yoobits – som jeg spådde ville få suksess i 2011. De har videreutviklet tjenesten, byttet navn til Ensafer, og de har lagt grunnlaget for en potensiell suksess i 2012. Vi får se!

Applikasjonsbutikker
“Jeg tror applikasjonsbutikkene slik vi kjenner de nå (med en for hvert mobilmerke omtrent) kommer til å forsvinne” og “Tenk at du kan åpne en nettleser på din mobil eller nevlebrett eller laptop eller TV og tjenesten du besøker tilpasser seg automatisk til skjermstørrelse og språk. Så enkelt! Spennende her er Google Chrome som viser vei i denne sammenheng. På grunn av HTML 5, Java og Silverlight er slike løsninger mulige å lage og de lages. Så får vi se om 2011 blir det store gjennombruddet.”
Applikasjonsbutikkene har ikke forsvunnet men de har endret seg, og flere nettsteder velger nå å gå for plattformen HTML5, deriblant NRK og BBC.

Gratis eller betalbare tjenester
Nettavisene slik vi har kjent de frem til i dag er og kommer til å være gratis, lettbente og reklamebefengt. Men magasiner, bøker og “tyngre” utgaver av nettaviser av høy kvalitet kommer til å bli mer vanlig og folk kommer til å være villig til å betale for det.
Jeg traff jo ganske bra med denne da! Flere nettaviser har lansert en betalbar utgave tilpasset brett, og de har naturligvis beholdt den gratis, lettbente og reklamebefengte hjemmesiden sin.

Sosiale media
Jeg tror Google finpusser litt til på Orkut og relanserer den, muligens med nytt navn. Microsoft gjør stadige endringer av sin Live Messenger løsning, tror de holder seg til den vinklingen mot sosiale medier med tett kobling opp mot Facebook og Twitter, og ikke prøver å lage en direkte konkurrent.
Ikke borte vekk denne spådommen heller. Google+ ble lansert, den var riktignok ikke kun en navneendring av Orkut, men Google kom på banen igjen og det med en brukbar suksess. Langt fra så stor som Facebook, men likevel en viktig del av sosiale medier.
Fikk også rett mtp Microsoft’s satsing, Live ble videreutviklet og lever i beste velgående – uten å være noen direkte konkurrent verken til Facebook eller Twitter – heller en samarbeidende tjeneste.

Tror Twitter kommer til å tilby mer funksjonalitet i forbindelse med GPS-lokalisering, dermed blir de en sterk konkurrent til Gowalla og Foursquare. Mulig vi i 2011 får oppleve at en av de sistnevnte eller begge kommer til å bli oppkjøpt av… Ja, si det!
Ja, Twitter kjører på med den integrerte lokasjonstjenesten. Og at enten Gowalla eller Foursquare skulle bli oppkjøpt fikk jeg veldig rett i: Facebook kjøpte opp Gowalla nettopp og legger ned tjenesten i januar 2012. De skal integrere deler av den i sin nye Timeline-funksjon i Facebook. Så her spådde jeg bra!

Oppsummering
I min oppsummering i innlegget i fjor nevnte jeg også at “NFC gjør sitt inntog“. Det fikk jeg rett i – Nokia lanserte flere interessante mobiler med NFC og også tilbehør som headset, høyttalere med mer som var NFC-basert. Etterhvert kom en del Android-baserte mobiler på banen også med NFC. Så NFC gjorde sitt inntog, men vi har bare sett begynnelsen.

Ja, dett var dett. Jeg traff langt i fra på alt i mitt innlegg fra 27.12.2010, men jeg traff på noen viktige punkter. Kan nok ikke basere min fremtid som spåmann, men det er jo moro å prøve seg 🙂 Og jeg tillater meg å påstå at jeg ikke har noen særlig mindre treffprosent enn de profesjonelle teknoskribentene rundt om i verden. Det er jo noe!

Godt nytt teknoår!

Leave a Reply

