Nettbrettet Sony Tablet S

I fjor var jeg forholdsvis sikker på at jeg ikke skulle kjøpe meg et nettbrett. Årsaken var at jeg ikke helt så behovet: jeg har en brukbar smarttelefon og jeg har en kraftig og lekker liten bærbar. Så hvor skulle eventuelt et nettbrett passe inn? Jeg kan gjøre det jeg har behov for i sosiale medier ved hjelp av smarttelefonen, jeg kan sjekke og skrive epost, lese nyheter, høre radio med mer. Det samme kan jeg gjøre med den bærbare, i tillegg til langt større og kraftigere oppgaver.

Et utvalg nettbrett (bilde lånt fra gadgetmix.com)

Bry seg om tester?

Ut over høsten 2011 var det ikke til å unngå å få med seg halleluja-stemningen rundt nettbrett. Naturligvis særlig rundt iPad 2. Selv om behovet fortsatt ikke kunne begrunnes, begynte jeg å lese tester av diverse nettbrett. Det er for å si det sånn mer enn nok av nettbrett-tester, kvaliteten derimot så som så. Ofte er slik tester basert på et  par dager til en ukes bruk, gjerne som en “sideøvelse” og uten å gå særlig i dybden. Dette mønsteret kjenner jeg godt igjen fra smarttelefontestverden. Ja, det er greit å lese tester og få visse inntrykk der, men det beste er faktisk å gå ut i butikken og holde i nettbrettene.

Gå i butikken!

Er du heldig treffer du noen som er interessert i produktet de skal selge, ut over det å ramse opp spesifikasjoner og pris. Men ofte treffer man ikke slike. Uansett, det er viktig å ta på produktene, prøve menyene, funksjonene, programmene med mer. Heller ikke dumt å forberede seg litt slik at man kjapt kan avsløre om selger har peiling eller ei.

Har man behov for nettbrett?

Hva gjorde jeg? Dro på flere større el-butikker, holdt i og prøvde et utall nettbrett, dro hjem og fordøyde inntrykkene. Så tenkte jeg gjennom hva mine nettbrett-behov er. Og som sant skal sies; jeg så ikke noen direkte presserende behov 🙂 Men siden jeg er teknologiinteressert så må man henge med i utviklingen. Veldig god grunn!

Valget mitt falt på Sony Tablet S (32 GB, WiFi). Fordi det har en flott og praktisk design, har “riktig” størrelse, god skjerm, USB-inngang og SD-kort leser. I tillegg har det noen løsninger som andre nettbrett foreløpig ikke tilbyr.

Sony Tablet S

Flott og praktisk design

Sony Tablet S ser ut som en sammenslått bok/magasin. Når du holder det i portrettretning (stående) med venstre hånd føles det nesten som å holde en bok rundt innbindingen. Brettet ligger svært godt i hånden og har god balanse da det er tyngst i den delen som hånden holder rundt.
Når du holder den i landskapsretning (liggende) er utformingen også praktisk da den er tykkest i den øverste delen. Øverst til høyre i denne retningen finnes av/på knappen rett i underkant av skjermen, der finner man også lyd opp/ned. Disse når man og kontrollerer man enkelt med pekefingeren uten å flytte blikket fra skjermen. Øverst til venstre finner man uttak for øreklokker (med eller uten mikrofon) og et deksel som skjuler SD-kort og USB.

Genialt design

Legger man så brettet på bordet skjønner man hvor genialt designet er, da får brettet en skrå posisjon fra toppen ned mot bunnen, dette gjør det svært behagelig å skrive på brettet og det forhindrer ofte gjenskinn fra lyskilder rundt om.

Brettet skrå nedover når det legges på bordet

God skjerm, riktig størrelse

Jeg synes størrelsen på Sony Tablet S er perfekt. Skjermen er på 9.4″ diagonalt, det vil si 23.8 cm. Selve brettet er 24,12 cm x 17,43 cm. Det veier kun 598 gram. Dermed er det lett å ta med seg, samtidig som det på grunn av designet er godt å holde i. Skjermen er av typen TFT LCD med LED bakbelysning og har en oppløsning på 1280 x 800 (WXGA). Nettbrettet har en sensor som gjør at lysstyrken på skjermen justeres automatisk etter hvor god belysning det er, dette kan man naturligvis slå av og justere manuelt.

Sony bruker sin egen TrueBlack-teknologi på skjermen, dette gir svært klare og gode skjermbilder hvor svart er svart. Mitt inntrykk av skjermen er svært godt; videoer, bilder, spill med mer ser veldig bra ut. Det eneste negative så langt er at fingermerker vises godt, men det er neppe spesielt bare for Sony. Løsningen er å ha en mikrofiberklut og en spray for rengjøring tilgjengelig.

USB-inngang og SD-kort leser

At nettbrettet hadde disse to finessene var med på å gjøre at jeg valgte Sony Tablet S. USB-inngangen er av typen micro-USB, noe som betyr at man må ha en overgang for å koble brettet til f.eks. en PC. Jeg hadde en slik kabel fra før da jeg som nevnt har en Nokia smartelefon. Den var den første jeg prøvde å koble til nettbrettet, og filene på min N8 dukket med en gang opp i filbehandlingsprogrammet på brettet. Det var bare å merke av hvilke filer man vil kopiere over og trykke overfør. Kjapt og greit! Kopiering andre vei likeens. Et pluss var at brettet lader mobilen via USB. Kan ikke se at det lader “andre veien”, men la oss si at man er på tur, har med brettet m/lader og mobilen u/lader. Da er det jo greit å kunne lade mobilen via brettet!

Luka til USB-inngang og SD-kortleser åpen. Brettet ligger her i originalt skinnetui (tilbehør)

Tilbehør

Det første og hittil eneste tilbehøret jeg har kjøpt er et originalt skinnetui. Det var to forskjellige å velge mellom, den ene var som en veske man kunne stikke brettet inn i, den andre (som jeg valgte) et etui som man “monterer” brettet i og der blir det. Fulgte med et par borrelås som man festet på brettet pluss et par stickers ekstra for å holde brettet på plass.

Sony skinnetui

Jeg synes dette etuiet er lekkert og praktisk, i tillegg gir det god beskyttelse til brettet. Koster riktignok noen kroner, men er verdt det. Det er litt styr hvis man vil ta ut brettet fra etuiet da brettet er limt fast med et par stickers, jeg har derfor ikke prøvd å ta det ut og ser heller ikke behov for det. Etuiet er også veldig kjekt når man f.eks. skal vise bilder eller video på det:

Brettet står støtt i etuiet

Flere spesifikasjoner

For de som lurer på hva som skjuler seg inne i nettbrettet skal jeg kjapt ramse opp spesifikasjonene:

  • Prosessor: Dobbelkjerne, 1 GHz ARM Cortex-A9 med ULP GeForce GPU, Tegra2 T20 brikkesett
  • Minne: 1 GB
  • Lagringskapasitet: 16 eller 32 GB
  • Operativsystem: Android Honeycomb 3.2.1
  • Eksterne tilkoblinger: USB 2.0 (mikro A/B-kontakt). Sd-kortleser støtter SD og SDHC opp til 32 GB. 3.5″ hodetelefonutgang (skal støtte hodetelefoner med mikrofon, dette forutsetter at hodetelefonene har én kabel).
  • Audio: Innebygd stereo høyttalere. Innebygd mono mikrofon.
  • Kamera: 5 megapiksler HD-kamera 2592 x 1944. I tillegg et 0.3 megapiksler VGA-frontkamera for videokonferanse.
  • Trådløst nettverk: IEEE 802.11/b/g/n
  • GPS: Ja
  • Infrarød: Ja (kan benytte brettet som fjernkontroll)

For flere spesifikasjoner se her.

Tregt, masse feilmeldinger, dårlig brukeropplevelse?

Dette var faktisk mitt første møte med Android-verden. Har naturligvis sett operativsystemet i bruk og prøvd det litt, men altså første gang jeg har en enhet med Android. Det var ingen sjokkerende opplevelse verken i den ene eller andre retningen; startsider, menyer og ikoner er logiske og greie, og det er mange muligheter for tilpasninger.

Det første jeg gjorde etter å ha koblet brettet til det trådløse nettet og logget meg på min Google-konto var å oppgradere fra Android 3.1 til 3.2.1. Oppgraderingen gikk raskt og greit.

Jeg har lest kritikker av Sony Tablet S at det skal ofte gi feilmeldinger, at skjermbildet ikke henger med når man snur fra liggende til stående og motsatt, at kvaliteten på skjermbildet er dårlig, at byggekvaliteten er dårlig, med mer (negativt). Vel, ingen av disse tingene har jeg opplevd. Brettet oppleves som raskt, stabilt, smooth og solid. Mulig det er oppgraderingen som har gjort underverker, eller at de som testet det ikke var helt på bølgelengde. Eller mest sannsynlig begge deler.

Applikasjoner

Sony-spesifikke løsninger

Sony har lagt en liten menylinje øverst på alle startsidene, hvor man kan definere snarveier til de mest brukte programmene. Dette er svært nyttig, f.eks. har jeg snarvei til blant annet nettleseren, Skype og kamera der. Videre har Sony en egen app-portal kalt Select App hvor de har utvalgte applikasjoner for Sony Tablet S. Noen kan lastes direkte derfra, andre har link videre til Android Market. Tipper det kommer større utvalg i Select App etterhvert.

Sony’s musikkspiller er veldig flott med stilig grensesnitt og flere innstillingsmuligheter for lyd med blant annet xLOUD bassforsterkning og equalizer. CD-coverene ligger og “flyter” på skjermen, man kan dra de rundt om, og naturligvis starter den å spille CD’en du trykker på.

Sony Tablet S har innebygget DLNA slik at man kan streame video, musikk og bilder til DLNA-kompatible enheter som HD-TV’er, Bluray-spillere.

Bruk Sony Tablet S som fjernkontroll

Ja, du leste rett! Jeg har satt opp brettet mitt som fjernkontroll av TV, musikkanlegg, Blueray-spiller og kabel-TV boks. Det fungerer utmerket. I oppsettet av fjernkontrollprogrammet ligger det masse ferdigdefinerte enheter, men hvis man ikke finner den man prøver å sette opp er det bare å programmere den. Og det er enkelt. Se mer om fjernkontroll:

Andre applikasjoner

Det finnes som kjent en haug av applikasjoner for Android, for mange i mitt syn. I denne sammenheng skjønner man nytten av Sony’s Select App som jo viser et utvalg av gode, anbefalte applikasjoner. Det finnes imidlertid applikasjoner for det meste, så det er opp til hver enkelt å velge hva man vil prøve/ha. Jeg har hittil klart meg fint med gratisapplikasjoner, men vil man f.eks. ha en skikkelig Office-pakke må man ut med noen kroner.

Spill

Her drar Sony nytte av sin spillerfaring fra PlayStation. Sony Tablet S er nemlig PlayStation-sertifisert og kan kjøre PlayStation1-spill (Crash Bandicot-spillet er forhåndsinstallert). Det fungerer veldig bra, man får opp den kjente spillkontrollen direkte på skjermen, men man kan også koble til en ekte spillkontroll trådløst. Videre kjører brettet det som er av Android spill, jeg har ikke rare spillerfaringen men ser av grafikk og lyd at brettet henger meget godt med. Moro, med andre ord!

Spill PlayStation på Sony Tablet S

Lesebrett?

Jeg var veldig spent på hvordan det skulle være å lese magasiner, blader og bøker på nettbrett. Jeg må med en gang si at wow! – det er et nyttig bruksområde!

App’en Zinio var ferdig installert, jeg tok den raskt i bruk og lastet ned et par gratismagasiner. Jeg ble hekta umiddelbart og kjøpte årsabonnement (som var virkelig billig) av et datamagasin og et nyhetsmagasin. Det ene kommer i månedlige utgaver, det andre ukentlig. Man får beskjed i app’en når nye utgaver har kommet, da er det bare å laste ned. Man kan naturligvis lese magasiner i stående eller liggende modus, man kan zoom’e inn og ut, man kan trykke på innholdsknappen for å få innholdsfortegnelse, med mer. Jeg liker best å lese i stående modus, og da kan jeg fortelle deg at Sony Tablet S er i sitt S på grunn av utformingen 🙂

Batteri

Jeg har forstått at enkelte andre nettbrett har veldig god batteridriftstid. Har ikke testet batteriet grundig ennå, men har to eksempler: en dag brukte jeg nettbrett mye og stort sett sammehengende, med både sosiale medier, nettleser, spill, video, musikk med mer. Jeg måtte koble til laderen når brukt batteritid akkurat passerte 5 timer. Det synes jeg er brukbart. En annen dag slo jeg det på tidlig, la det fra meg (uten å slå det av), brukte det litt, la det vekk igjen, brukte det en del igjen. Status? Se bildet under (!):

Batteristatus: 15t 50m 12 s på batteri. Var enda noen % igjen

Konklusjon

Jeg er så langt svært godt fornøyd med Sony Tablet S. Det er vel ofte slik at man ikke akkurat ser etter negative sider ved gadgets man har kjøpt, men jeg prøver faktisk å gjøre det, spesielt siden jeg skriver om teknologi på denne bloggen. Jeg har ikke funnet noe spesielt negativt med dette nettbrettet, årsaken kan jo være at jeg ikke har brukt andre nettbrett over tid og dermed ikke kan sammenligne, jeg kommer heller ikke fra en annen brukerplattform som ser på seg selv som uovervinnelig og alltid best. Uten å nevne navn.

Ingen ting negativt?

Vel, jeg har allerede nevnt at fingermerker vises på skjermen (i grunnen mest i avslått tilstand). Det tror jeg er tilfelle på de fleste brett.

Noe som irriterer meg er at man har for lite kontroll over applikasjonenes minnebruk, det vil si at når man avslutter en applikasjon så henger den fortsatt igjen i minnet og tar dermed opp plass der. Har forstått det slik at sånn fungerer Android, har også hørt at minneplass blir frigjort når det nærmer seg fullt. Har ennå ikke opplevd fullt minne så det stemmer kanskje?

Ladekontakten på Sony Tablet S er noe spesiell, den er ganske bred og er i underkant av brettet. Trodde først at det skulle bli et problem, men det går helt fint å bruke brettet med kabelen tilkoblet. Men når den står i føles det ikke helt som den er så god festet. Men den virker som den skal. Om man ønsker det kan man kjøpe seg et stativ til brettet hvor brettet kan stå og hvor laderen er koblet til stativet og ikke brettet.

Er usikker på sikkerheten i Android; man har jo hørt mye om at Android-app’er kan snekres sammen av hvem som helst, til og med under åpen himmel et sted i Groruddalen, lastes opp til Android Market og være tilgjengelig for nedlasting og bruk i løpet av minutter. Uten noen form for kontroll. Da kan det være lurt å ha et sikkerhetsprogram installert, jeg for min del benytter Trend Micro på min PC og har dermed en full lisens Mobile Security Personal Ed. til brettet (finnes gratisversjon). Den scanner app’er jeg installerer. Hvor grundig vet jeg ikke. I tillegg har den Lost Device-funksjonalitet. Man må her som i alle andre sammenhenger bruke hodet (les ranking av app’er, les vurdering av app’er med mer).

Kort sagt

Skal du ha et pent, funksjonelt, raskt, smidig og godt nettbrett gjør du ingen feil om du velger Sony Tablet S.

One more thing…

Ja, så var det en ting til: har man bruk for et nettbrett? Svaret er ja! Selv om mobiltelefonskjermene begynner å bli både 4″ og 5″ store, selv om bærbare PC’er fås ned i 10″ skjermstørrelse, så er nettbrettet uslåelig når det gjelder vekt, størrelse og ikke minst lesbarhet. I tillegg finnes det flere nyttige applikasjoner både for business- og underholdningsbruk. Så et nettbrett er en nyttig dings både i sofaen og på reise. Og på kontoret.

NB! Sony har bekreftet at Android Ice Cream Sandwich (4.0) skal komme som oppgradering til Sony Tablet S. Positivt!

3 thoughts on “Nettbrettet Sony Tablet S

  1. Her er mer info om Android 4.0 (Ice Cream Sandwich- ICS) til Sony Tablet S. Kommer til våren:
    http://www.theverge.com/2012/1/24/2729508/sony-tablet-android-4-upgrade-spring

    Synes det er betryggende at Sony tester ICS skikkelig før de slipper oppgraderingen ut til brukerne; slippes det for tidlig kan fort brukeropplevelsen bli dårlig. Men slippes en oppgradering for sent, kan det hende brukerne har gått over til en konkurrent 🙂

    Spennende at Sony lover noen kule og unike tillegg i ICS for Sony Tablet S.

Leave a Reply

