Nokia N8 testet av iPhone-brukere

I løpet av de siste dagene har jeg sett enkelte Twitter-brukere nevne at de har fått tilsendt smarttelefonen N8 fra Nokia for test. Noen har tatt svært lett på “oppgaven”, andre forholdsvis lett. Det som kan virke som et felles utgangspunkt for disse er at de til daglig benytter iPhone.

Jeg trekker frem to eksempler. Først fra @AndreasL, her et par utdrag fra testen som kan leses i sin korte helhet her.

Telefonen har touch-skjerm, men der stopper all likhet med iPhone og Android-baserte telefoner. Brukervennligheten og logikken jeg har vent meg til fra tidligere nevnte telefoner er ikke der.

@AndreasL har følgende “konklusjon”:

Nokia-brukere kan kanskje bli venn med telefonen, men de som har vent seg til iPhone/Android vil mest sannsynlig få problemer med å venne seg til N8.

Så til testen utført av @MartinBekkelund, som går grundigere til verks. Her får vi info som vi er vant med fra større tester, han starter nemlig med hva som er i esken, hvordan telefonen “føles”, knapper med mer og spesifikasjoner. Bra! Synes også Martin fint får frem sine meninger om brukergrensesnittet, også bra at han legger ved en filmsnutt som viser svakheter vedrørende oppsettet av telefonen. Avslutningsvis har han en oppsummering med pluss og minus. Martin sammenligner også naturligvis med Android og iPhone, og konklusjonen hans er ikke ulik den @AndreasL kom frem til.

Hvor vil jeg med dette? Tja, jeg hadde faktisk forventet en noe større tålmodighet fra disse to som mange på Twitter og ellers vil kjenne som teknologiinteresserte og opptatte av duppeditter. Jeg forstår naturligvis at begge, som har brukt iPhone lenge, ble skuffet over førsteutgaven av operativsystemet N8 bruker, nemlig Symbian ^3. Jeg har lest mange tester av N8, flere utført av “NokiaLovers”, også enkelte av de er skuffet over brukergrensesnittet. Trolig vil slike feil og ulogiske/uferdige løsninger bli utbedret og rettet opp i ved fremtidige oppgraderinger, Nokia pleier å komme med oppgraderinger jevnlig.

Det jeg imidlertid forventet var at disse to skulle gjøre det som tydeligvis for dem var uoverkommelig; nemlig tatt telefonen i bruk! Kanskje prøvd et par applikasjoner, en telefonsamtale, et videoanrop, litt surfing, testet kameraet (som jo er telefonens store fortrinn) med fotografering, filming og ikke minst testet dette med HDMI-overføring til HD-TV. Og USB-On-The-Go. Og navigasjonsløsningen som jo er gratis. Med mer.

Men nei, vi fikk stort sett ikke noe annet inntrykk av Nokia N8 enn at den ikke er en iPhone. Det visste vi fra før 😉

For ordens skyld: jeg har ikke prøvd N8, men vurderer den løpende opp mot diverse telefoner med Android, Windows Phone 7, Nokia E7, iPhone og andre smarttelefoner. Jeg har heller ingen forbindelse med Nokia på noen måte.

Avslutningsvis en reklamevideo fra Nokia som viser noen av finessene til N8:

4 thoughts on “Nokia N8 testet av iPhone-brukere

  1. Hadde jeg jobbet i en avis eller lignende hadde jeg selvfølgelig testet grundigere en den jeg gjorde (bruker en telefon med Android forresten), men konklusjonen hadde nok blitt tett opp til min eksisterende.

    Jeg kunne sagt noe om at telefonen er solid bygget, kameraet er bra, osv…men jeg fikk telefonen til test uten føringer (heldigvis) og laget den testen jeg ønsket. Telenfonen Nokia N8 sett med mine øyne, og slik den oppleves av meg.

    Sikkert en soldid bygget og teknisk god telefon, men den appelerer ikke til meg.

  2. Andreas, takk for raskt svar! Jeg forventet selvfølgelig ikke at du/dere skulle lage en stor og grundig test. Det var bare den raske og “brutale” slakten du gjorde 🙂 Men som du sier, den appelerer ikke til deg, og det er jo en ærlig sak. Du skal også ha kred for å ha laget, som du selv var inne på, sannsynligvis det som var verdens korteste test av en smarttelefon!

  3. Hei Lars,

    Takk for tilbakemelding på min test av N8. Jeg har notert meg følgende av dine innspill om hva du savner for fremtidige tester:

    — Prøve applikasjoner
    — Telefonsamtale
    — Videoanrop
    — Surfing
    — Testet kameraet (foto og video)
    — HDMI til HD-TV
    — USB-On-The-Go
    — Navigasjon

    For ordens skyld vil jeg presisere at jeg testet de fleste av disse funksjonene, uten å omtale dem eksplisitt i testen. Ettersom det vil bli mye funksjonalitet å omtale har jeg så langt i mine tester latt være, men skal vurdere det for fremtidige tester.

    Legg igjen kommentar til min test hvis du ønsker min vurdering av de funksjonene jeg testet, så kan omtalen knyttes direkte til testen.

    Ha en fortsatt fin fredag og en god helg!

  4. Hei Martin! Takk for svar. Som jeg nevnte i svaret til Andreas så forventet jeg ikke store dyptpløyende tester, men at gjerne et par av hovedfunksjonene ble nevnt.

    Når jeg tenker over det er det kanskje nettopp flere slike tester Nokia ønsker, nemlig fra brukerne og ikke bare fra teknologinettstedene/media. Det gir jo verdifulle innspill da slike førsteinntrykkstester sier noe om hva folk synes. Ofte er det det som avgjør hvorvidt folk kjøper eller ei. Førsteinntrykket ditt og Andreas’ var jo klart 🙂

Leave a Reply

